Zbaraż vs Primus inter pares

Tu prosimy zadawać pytania dotyczące zasad, wedle reguł działu. Odpowiedzi są oficjalną wykładnią zasad gry.

Moderatorzy: Krzysztof, Jan Onufry, Valathorn

Awatar użytkownika
robson
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 522
Rejestracja: 2014-12-15, 11:48
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontaktowanie:

Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: robson » 2017-02-20, 11:32

Proszę o rozstrzygnięcie kontrowersji następującej: Wiśniowieccy przeciwko przeciwnikowi ze strategią Primus Inter Pares, mając Zbaraż w grze wystawiają sławną postać i używają repliki Zbarażu:
Obrazek
Obrazek
Ile kresek biorą od przeciwnika?
Znasz-li gdzie Jeziorna?

Awatar użytkownika
Valathorn
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 449
Rejestracja: 2016-03-21, 21:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: Valathorn » 2017-02-20, 13:00

Na pierwszy rzut oka wygląda, że pełną pulę, gdyż dobierz to nie to samo co weź...
wersja 1
tutaj kolejność/ważność zadecyduje - efekt stały zadziała zanim replika się rozstrzygnie,
czyli najpierw primus obniży o 1, a potem dopiero replika Zbaraża zamieni dobierz na weź...

wersja 2

Replika Zbaraża jest w fazie wystawiania, a Primus (patrząc dosłownie na wording) działa dopiero po wejściu karty do gry (wtedy dobieramy kreski)...
czyli Zbaraż najpierw zmieni dobieranie na weź, a po wejściu karty do gry Primus obniży dobieranie, które i tak wynosi 0, gdyż mamy tutaj już weź od przeciwnika...

wersja 3
Zbaraż wymaga erraty na ..."Kiedy Twoja Sławna postać WEJDZIE do gry > K za wystawienie weź zamiast dobrać"
I wtedy mamy wariant odpowiedzi 1 :)

Ja bym optował za (3)

Awatar użytkownika
robson
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 522
Rejestracja: 2014-12-15, 11:48
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontaktowanie:

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: robson » 2017-02-20, 15:50

Ja bym raczej zerratował/zinterpretował inaczej Primusa, dałbym: "przeciwnik zdobywa/zyskuje (zamiast "dobiera") o 1 kreskę mniej", bo inaczej zaraz się okaże, że za wystawienie Skrzetuskiego w drobiazgu można sobie wziąć 2 kreski ze Zbaraża, bo przecież zasada mówi "nie dobierasz" a nie że "nie bierzesz", albo jak przeciwnik spróbuje zablokować dobieranie Lawendą z klasyka, to Zbarażem można by powiedzieć "a to sobie wezmę, zamiast dobrać".

Obrazek
Obrazek
Znasz-li gdzie Jeziorna?

Awatar użytkownika
Valathorn
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 449
Rejestracja: 2016-03-21, 21:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: Valathorn » 2017-02-20, 16:18

I owszem - errata Primusa rozwiązała by problemy z nazewnictwem :)

Awatar użytkownika
robson
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 522
Rejestracja: 2014-12-15, 11:48
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontaktowanie:

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: robson » 2017-02-20, 16:23

No ale to trzeba by też erratować Skrzetuskiego i wszystkie karty, co mają wpływ na "dobieranie" kresek, żeby taki sam wpływ miały na "branie". To już lepiej Zbaraż erratować (np. "...zamiast dobierać, weź tyle samo kresek"), albo rostrzygnąć, że i Primusa, i Skrzetuskiego i Lawendę może ominąć.
Ostatnio zmieniony 2017-02-20, 16:35 przez robson, łącznie zmieniany 1 raz.
Znasz-li gdzie Jeziorna?

Awatar użytkownika
Valathorn
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 449
Rejestracja: 2016-03-21, 21:39
Lokalizacja: Kraków

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: Valathorn » 2017-02-20, 16:34

wrzucę problem na Radę :)

Awatar użytkownika
Jan Onufry
Członek Rady Sędziowskiej
Posty: 1993
Rejestracja: 2011-08-21, 08:59

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: Jan Onufry » 2017-02-20, 19:12

Odpowiedź na pytanie w pierwszym poście zależy przede wszystkim od cechy kreski wystawianej postaci.
Obowiązujący mechanizm jest taki jak Valathorn opisał w wariancie 1:
Zdolność statyczna Primusa działa cały czas o ile karta strategii nie jest zaznaczona. Jeżeli więc wystawiamy postać o cesze kreski 1 to ze względu na Primusa nie dobieramy żadnej kreski (1-1=0). Ponieważ Replika Zbaraża, będąca Repliką na drugi etap akcji - etap wystawienia karty - wyraźnie mówi weź, zamiast dobierać to skoro do dobrania jest 0 to i do wzięcia jest 0. Innym słowy użycie Replika Zbaraża jest bez sensu.
Jeżeli wystawiana postać ma cechę kreski 2 to w wyniku zdolności Primusa wystawiający ją gracz może dobrać 1 kreskę (2-1=1). Jeżeli w drugim etapie swojej akcji użyje Repliki Zbaraża to zamiast dobierać tę jedną kreskę, będzie mógł wziąć ją od przeciwnika.
Co do kwestii errat to są one tutaj zupełnie niepotrzebne. Zasada Zbaraża zamienia jedynie miejsce pochodzenia kresek (z puli wspólnej na pulę przeciwnika) które gracz może zyskać za wystawienie postaci. Jeżeli wystawiamy Skrzetuskiego w Drobiazgu, to zgodnie z jego zdolnością nie dobieramy za to kresek, a więc zamiana dobrania na wzięcie nic nie zmieni w tym zakresie.
Co do momentu użycia Repliki Zbaraża to jest ona dobrze określony, ponieważ to własnie w drugim etapie akcji jest czas na repliki dotyczące kosztów wystawienia oraz ilości kresek należnych za wystawienie. Po niezanegowanym wejściu postaci do gry następuje skutek wyzwolony w postaci dobrania kresek w ilości ustalonej właśnie w drugim etapie akcji.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

JUŻ WSZYSTKO MAM, CÓŻ WIĘCEJ MÓGŁBYM CHCIEĆ?

Awatar użytkownika
robson
Członek Rady Marszałkowskiej
Posty: 522
Rejestracja: 2014-12-15, 11:48
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontaktowanie:

Re: Zbaraż vs Primus inter pares

Postautor: robson » 2017-02-21, 11:46

Jan Onufry pisze:Zasada Zbaraża zamienia jedynie miejsce pochodzenia kresek (z puli wspólnej na pulę przeciwnika) które gracz może zyskać za wystawienie postaci.


No i cieszę się, że tak się wyjaśniło, bo zbyt często interpretowanie zasad Veto idzie w kierunku dzielenia włosa na czworo.
Znasz-li gdzie Jeziorna?


Wróć do „Pytania do sędziego”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości